سامانه گروه توسعه روستایی خراسان رضوی
برنامه ریزی طرح های توسعه روستایی بامشارکت مردم 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سامانه توسعه روستایی خراسان رضوی و آدرسsamandehi.loxblog.comلینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

 

 

آغاز فرهنگ سازی از «نهاد خانواده»، می تواند به عنوان یکی از مؤثرترین و بهترین راهکارها برای حمایت حقیقی از   «تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی» به شمار رود.

درست است که نهاد خانواده، کوچکترین واحد اجتماع است، اما در طول تاریخ، همین نهاد مقدس و پاک، خاستگاه و منشأ بسیاری از رویدادها و تحولات مثبت و اثرگذار در عرصه های دینی و مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، علمی و آموزشی و ... شده است.

چهار سال است که مقام معظم رهبری شعار سال و به تعبیری دیگر خط مشی اصلی نظام را مبتنی بر محور اقتصاد ترسیم نموده اند و مشخص است که بارزترین جلوه و مصداق جهاد اقتصادی، حمایت از تولید، کار و سرمایه ی ایرانی است که نهاد خانواده می تواند نقش مهم و کلیدی را در این میان ایفا کند.

«تولید ملی» جهاد مردان و حمایت از این تولیدات در قالب گرایش برای خرید کالاهای داخلی، مسئولیت زنان یک خانواده است چرا که مادران در خانواده نقش فرهنگ سازی را بر عهده دارند.
متأسفانه طی سال های گذشته، فرهنگ غلط اسراف، تجمل گرایی و گرایش به مصرف کالاهای لوکس خارجی در کشور رواج پیدا کرده و زنان چون نقش مؤثری در مدیریت اقتصاد خانواده را دارند، می توانند کانون تغییر این فرهنگ غلط قرار گیرند.
در اين مقاله به بررسي چگونگی فرهنگ سازی از «نهاد خانواده»، به عنوان یکی از مؤثرترین و بهترین راهکارها برای حمایت حقیقی از   «تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی» می پردازد این تحقیق به روش توصیفی وبا استفاده از منابع کتابخانه ای و اسناد و مدارک علمی ؛ خصوصا سخنرانی های  مقام معظم رهبری به عنوان محور بررسی در این مقاله بهره گیری شده است . و در پایان راهبردهای پیشنهادی ارائه می گردد .


 

 

[ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:تولید ملی , فرهنگ سازی, كار و سرمایه‌ی ایرانی , نهاد خانواده , ] [ 12:37 ] [ رضا قندالی ]

قدیمی ترین روستای جهان در تپه شیخ آباد همدان شناسایی شد. بعد از پاسخ دانشگاه آکسفورد درباره آزمایش های کربن 14 مشخص شد این روستا حدود 9 هزار و 800 سال قدمت دارد و کهن ترین روستای پیش از تاریخ دنیاست. حسن فاضلی نشلی رئیس پژوهشکده باستان شناسی با اعلام این خبر از اهمیت تاریخی این محوطه گفت: با کشف این روستا مشخص شد ایران مستقل از تمدن بین النهرین از مرحله غارنشینی به روستا نشینی رسیده است.
    
    روستا نشینی یکی از مهم ترین تحولات بشری است که همراه با آغاز کشاورزی و دامداری بوده است. به گفته فاضلی پژوهش هایی که در سال 1970 در ایران انجام شد تنها در زاگرس مرکزی انجام شده بود و اطلاعاتی درباره تاریخ سکونت بشر ارائه نمی کرد اما مطالعات اخیر پژوهشکده باستان شناسی با همکاری دانشگاه یو سی ال انگلستان، ریدینگ و دانشگاه همدان نشان داد تپه شیخ آباد قدیمی ترین روستای پیش از تاریخ دنیاست. در این روستا بقایایی از قدیمی ترین مراسم آیینی و زیارتگاه های اولیه یافت شده است. شاخ حیوانات چهارپا در دیوار بناها از دیگر نشانه های یافته شده در این تپه باستانی است. این تپه حدود شش تا هفت متر آثار نوسنگی قبل از سفال دارد. سایت چاتال هویو قدیمی ترین سایت پیش از تاریخ دنیا در ترکیه است که دانشگاه استنفورد امریکا در آن مطالعاتی انجام می دهد. فاضلی معتقد است تپه شیخ آباد در آینده یی نزدیک به مهم ترین سایت پیش از تاریخ و محلی برای مطالعه باستان شناسان جهان تبدیل می شود. کاوش های این محوطه سال گذشته انجام شده بود و مطالعات جانبی آن به تازگی تکمیل شده است.

روزنامه اعتماد، شماره 1984 به تاریخ 3/4/88، صفحه 6 (گزارش اجتماعی

[ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:قدیمی ترین روستای جهان, ] [ 10:29 ] [ محمد علی محمدی ]

 

توسعه روستایی عبارتی است که در دهه های آغزین قرن 20در اروپا وآمریکا متداول گردید ولی مفهوم کنونی آن به اواخر جنگ دوم جهانی وپس ازان باز می گردد در آن دوران که مصادف با شکل گیری بانک جهانی توسعه وباز سازی(IBRD) حرکتی توسعه ای لاجرم از روستاها آغاز می شد زیرا در کشورهای در حال توسعه بیش از نیمی ودر برخی موارد بیش از دوسوم جمعیت در روستاها بسر می بردند.اگر چه در سالهای گذشته مفهوم توسعه روستایی در قالب های عمران روستاها آبادانی روستا مورد توجه بوده است لیکن رسما مفهوم امروزی توسعه  توسعه روستایی در ایران از حدود 20سال پیش مورد توجه قرار گرفته است
[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ] [ 13:55 ] [ محمد علی محمدی ]

 

n1-جمعیت :همواره یکی از شاخصه های مورد نظر برای تشخیص شهر از ده بوده است و معمولاً حد نصابی که برای ده معین کرده اند رقم ۵۰۰۰ نفر است که از نظر علمی بسیار نارسااست چرا که بسیارند مراکز جمعیتی که عدد سکنه شان بالاتر از این رقم است و لکن هرکز شهر نبوده و نیستند و همچنین چه بسیار مراکز جمعیتی که عدد ساکنین آن کم تر از حد نصاب است و نقش شهری و مقام شهری را دارند اما نام روستا روی آنها است .
n2 -زراعت : ملاک دیگری که برای ده تعیین می کنند زراعت یعنی بهره  کشی از خاک است و سست ترین ضابطه ای است که در مورد تمیز شهر و گاهی ده به کار می رود .
n3- تاسیسات شهری و شهرداری :شهر جایی است که دارای تاسیسات شهری و شهرداری باشد .
nبا توجه به مطالب بالا می توان گفت که :
nده قبل از هر چیز واحدی است طبیعی ، جغرافیایی و انسانی و صورتی است که از استقرار انسان برسطح زمین که قادر است تمام مایحتاج سال خود را از درون خود تهیه کند . روستا و مناطق روستایی همان جایی است که بیشتر مردم جهان در آنجا زندگی می کنند .
nروستایی به کسانی گفته می شود که در ده زندگی می کنند و امرار معاش آنها از طریق زراعت ، باغ داری، جنگل داری و … است و به قولی وابسته  به زمین هستند . روستایی متعصب به خانه و زمین خود در روستا افتخار می کند و تا هنگام مرگ بر روی آن کار می کند  و دوره بازنشستگی ندارد.
 
[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ] [ 13:52 ] [ محمد علی محمدی ]

 

nده واژه ای است پارسی که از دهیو حاصل آمده است و دهیو به معنای سرزمین و کشور است و معنای آن مرکز تجمع انسانی است که واحدی جغرافیایی بوده و شخصیتی اقتصادی و اجتماعی قائم به ذات داشته باشد . در فرهنگ های فارسی از این واژه  تعاریف و معناهای مختلف و گاه نزدیک به هم آمده است ولی این مفاهیم جملگی نارسانا بوده اند . نقطه مشترک این تعاریف آن اسن که در همه واژه ده رامقابل شهر گرفته اند و یا در معنای خارج شهر که تعریف اول صحیح و تعبیر دوم مبهم است . در تعریف و معنای ده نیز در همه جا به وابستگی آن به کشاورزی اشاره شده است و این نشانه قائم به ذات بودن آن است چون بدون کشاورزی این صفت را نمی یافته است .
nکلمه روستا را بعضی از منابع از ریشه رستن و روییدن و در ظاهر در معنای رستنگاه در نظر گرفته اند . اگر چنین باشد نشانی است از تکیه بر اقتصاد کشاورزی ده و اثری چغرافیایی است از فلات ایران زیرا در نواحی غیر نیمه خشک نمی توان هر رستنگاهی را آبادی و هر آبادی را رستنگاه دانست .
nواژه روستا که صورت های معرب آن رستاک، رسداق و رزداق و رستاق است همه جا به معنی زمین مزروع و مسکون خارج از شهر آمده است و جای معینی به نسبت ده دارد که امروز هم بسیار با معنای علمی مورد استفاده قرار می گیرد.
 

[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:روستا- ده, ] [ 13:3 ] [ محمد علی محمدی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ ما خوش آمدید
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 65
بازدید کل : 28266
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


1